(Fearless  Martina)

Je ťažké porozumieť bojovníkom ninja,
je veľmi ťažké stať sa bojovníkom ninja,
je nesmierne ťažké byť bojovníkom ninja...

...ale to je nič proti tomu, čomu bude čeliť...
Martina!

Domov  Novinky  O hre  Príbeh  Stav vývoja  Changelog  Screenshoty  Download  IVICA engine  Charybdis


O hre

Táto stránka je venovaná projektu slovenskej freeware dobrodružnej (adventure) hry, nazvanej Nebojácna Martina. Hra je momentálne vo vývoji a tu sa dočítate všetko o tom, ako vývoj prebieha, kedy bude hra dokončená a mnoho informácií o hre samotnej (a prípadných pokračovaniach). Nebojácna Martina je súkromným projektom viacmenej jedného človeka, takže pochopiteľne nevznikne za jeden deň.

Mojim hlavným cieľom ako programátora a vlastne celkového vývojára, je zdokonaliť herný engine, zdokonaliť vlastné schopnosti rozprávača príbehu a v neposlednom rade si vyskúšať zrealizovať niektoré špecifické nápady, ktoré som v podobných hrách nevidel. Hra je ladená hlavne humorne, neobsahuje zložité "puzzly" a je priemerne rozsiahla. Verím, že výsledná hra zaujme a zabavý každého priaznivca dobrodružného žánru!.

Hra je vytváraná ako freeware. Jedným z hlavných cieľom projektu je multiplatformovosť, takže hra by mala byť spustiteľná pod všetkými hlavnými desktopovými OS: Windows, Linux (primárne Ubuntu),  PC-BSD, Mac OS X a špeciálne aj FreeBSD. Z hľadiska technologického je projekt postavený na vlastnom IVICA engine, ktorý je naprogramovaný pomocou GNU/Free nástrojov (Lazarus, FreePascal, GTK+) a využívá aj knižnicu SDL. Hra je orientovaná na texty a viacmenej statickú grafiku bez nutnosti akcelerácie grafickou kartou. Minimálne požiadavky budú naozaj minimálne - akýkoľvek moderný počítač (zrejme akýkoľvek počítač zakúpený po roku 2001). Bližšie špecifikácie minimálnej konfigurácie ešte budú upresnené.

Novinky


5.októbra 2015 - Nebojácna Martina 1.1.0 je k dispozícii na stiahnutie!
Trvalo to trochu dlhšie než som predpokladal, ale konečne môžem oznámiť, že nová verzia hry Nebojácna  Martina je hotová. Stále zostávajú niektoré veci, ktoré by sa dali zoptimalizovať a vylepšiť, ale času je málo a verím, že aj menšie úpravy sú viac ako žiadne. Nový build hry obsahuje podstatne menší EXE súbor a vylepšil som aj iné aspekty:

- updatovaná kniznica SDL na poslednú aktuálnu
- updatovaná dokumentácia
- save/load a konfiguračný súbor sa načítavjú z domovského priečinka používateľa (čo umožnilo vytvoriť inštalátor)
- vyrobený inštalátor pre hru
- 32 aj 64 bit verzia hry
- optimalizovaný EXE súbor

Zrejme nepôjde o posledné vylepšenie: verzia 1.1.0 ešte musí byť otestovaná (snáď behom týždňa) a ak nájdem nejaké záľudnosti, budem musieť vyrobiť ešte aspoň jednu opravnú verziu (Taktiež ešte chýba 64-bit build). Ale do budúcna je tu  viac nápadov, ktoré som ešte nezrealizoval: WAV súbory vymeniť za OGG, zoptimalizovať grafiku (prípadne použiť vyššie rozlíšenie) a použiť komprimáciu, alebo dokonca vyrobiť novú verziu enginu s vľúdnejším GUI, založenú kompletne na SDL2. A je toho viac...

Taktiež mi nedá, aby som nespomenul môj nápad napísať knihu na motívy hry. Táto myšlienka stále žije, hoci veľa informácií som o nej nepodal. Roboty je veľa a času málo, takže na nejaký čas som usúdil, že práca na knihe musí počkať, pretože... píšem inú knihu! Ale vzhľadom na to, že literárna verzia Martiny by nemala byť rozsahovo nijak rozšafná, verím, že sa pustím do jej dokončenia v dohľadnej dobe. Momentálne je hotová prvá kapitola a niekoľko strán z ďalšej, čo pri celkovo plánovanej rozlohe asi 6 kapitol nie je tak zlý začiatok.
Držte palce...

Priama linka na stiahnutie najnovšej verzie 1.1.0:  http://www.charybdis.sk/data/downloads/martina/setup.exe

11.júna 2015 - Nová verzia hry je na ceste!
Po dlhej dobe prichádza vhodná doba na upravenie hry a vydanie aktualizovanej verzie! Tentokrát bude k dispozícii len Windowsová verzia, nakoľko sa ukázalo, že engine sa nespráva rovnako na všetkých platformách a že by bolo treba zmeniť úplne celý koncept, aby projekt fungoval správne. Ak bude medzi ľuďmi záujem, vyvinul by som novšiu iteráciu enginu napísaného ideálnejším spôsobom. Uvidíme, môj posledný experiment herného enginu (Cage) zostal opustený, takže by šlo o ďalší projekt.

Čo by mala priniesť nová verzia? Predovšetkých menšiu veľkosť spúšťacieho súboru, v ktorom zostali naposledy "debug informácie" a zbytočne pridávali na objeme. Veľkosť by mohla klesnúť asi na 2-3Mb. Okrem toho by sa mali objaviť aktualizované SDL knižnice, lepšia optimalizácia a ak sa podarí, tak aj nový spôsob ukladania hernej pozície a nový inštalátor, ktorý by hru mal bez problémov spojazdniť na najnovších Windowsoch (7,8,8.1 snáď aj 10).

4.januára 2013 - Hra je označená ako freeware (nová verzia, 1.0.2)
Pridaná EULA identifikujúca hru ako freeware a pár drobných úprav.

3.januára 2013 - Opravená verzia (nová verzia, 1.0.1)
Prvá opravná verzia je na svete - nová verzia má vylepšenú podporu zvukových efektov pre dialógy, upravených niekoľko "drobných nedostatkov" v texte a opravuje aj nesprávne výpisy do konzoly. Nejde o žiadne závažné zmeny, len o drobné doladenie. Pre kompletný prehľad klinite sem. Hru je možné stiahnuť cez sekciu 
Download.

1.januára 2013 - Hra je pripravená na stiahnutie
Web stránka bola zaktualizovaná a v sekcii screenshoty pribudli nové obrázky z hry. Aj po skončení vývoja, stránka bude naďalej aktualizovaná - objavia sa tu prípadné opravné verzie hry, pribudne obal na CD, prípadne nejaké "artworky" a taktiež budem informovať o písaní knihy "Nebojácna Martina".
Hru je možné stiahnuť aj priamo na týchto linkách:
http://www.charybdis.sk/data/downloads/martina_1_0_0.zip
http://www.charybdis.sk/data/downloads/martina_manual_a_navod.pdf

1.januára 2013 - Hra je hotová (nová verzia, 1.0.0)
Martina želá všetko dobré do nového roku 2013 - hra je hotová! Trvalo to síce o čosi viac než bolo plánované, ale Martina je pripravená vyraziť do boja! Behom dneška by sa hra mala objaviť na stiahnutie v sekcii download, spolu aj s manuálom a návodom. Behom dňa budú zaktualizované všetky podstránky a pribudne niekoľko screenshotov z plnej verzie hry. 
P.S. Hoci tento odkaz pribudol na "Nový rok", v skutočnosti bola hra dokončená včera, v neskorých nočných hodinách :-)

18.decembra 2012 - Posledné odpočítavanie, RC2 (nová verzia, 0.4.1)
Nová RC verzia prináša mnoho bug fixov, úprav v skriptoch, textoch v grafike a hlavne nanovo prerobený automaping.  Objavené problémy s automapingom priniesli menšie zdržanie, ale napriek tomu by ďalšia verzia mala byť finálna. Hra bude prístupná na stiahnutie a vynasnažím sa, aby sa dostala aj na iné servery, ako www.textovky.cz, www.slunecnice.cz a pod. Menšie úpravy prebehli aj na stránke: pribudla linka na web autora charybdis.sk a nová sekcia
changelog, popisujúca zmeny vpočas vývoja.

8.decembra 2012 - Posledné odpočítavanie, RC verzia je tu (nová verzia, 0.4.0)
Týmto dňom je celá hra skompletizovaná, zostávajú posledné testy, úpravy a príprava dokumentácie. Som veľmi rád, že som do hry mohol dať viacej hudby než bolo pôvodne plánované a že žiadne väčšie problémy sa nevyskytli. Myslím, že je celkom slušná pravdepodobnosť, že do vianoc by hra mohla byť hotová!

18.novembra 2012 - Beta verzia mieri k finále (nová verzia, 0.3.5)
Nová verzia hry je na svete. Tentokrát už nejde o veľké zmeny v hre samotnej, ale práve započala fáza finálneho dolaďovania. V tejto verzii som konečne sprístupnil všetky miestnosti a udalosti v hre, všetky predmety a postavy sú už na svojom mieste. Opravených bolo mnoho bugov a hoci niektoré stále ešte čakajú na fixovanie, touto verziou by sa mala ukončiť beta fáza a vývoja. Ďalším buildom by mala byť prvá RC verzia!
Taktiež by som rád povedal čosi bližšie k "tajomstvu", ktoré som sľuboval prezradiť v dohľadnej dobe. Tým tajomstvom je, že na námet tejto hry by mohla vzniknúť (detská) kniha, v ktorej by som rád použil aj grafiku z hry a prerozprával dej spôsobom, ktorý by mohol osloviť mladšieho čitateľa. Kniha nebude prílliš veľká - mala by mať do 50 strán a značnú časť budú tvoriť nevyfarbené obrázky (rozumej omalovánky). V akom formáte kniha výjde (pravdepodobne v elektronickej aj papierovej forme) ešte neviem presne, ale vynasnažím sa, aby elektronická verzia bola zadarmo k stiahnutiu. Do vianoc to síce nestihnem, ale na knihe už pracujem!

30.septembra 2012 - In game grafika je hotová! (nová verzia, 0.3.4)
Tak posledné dva mesiace predstavovali naozaj maratón a občas až nemôžem uveriť, že som vydržal do konca a grafiku zvládol viacmenej po svojom. Hra vyzerá úžasne, pribudlo aj pár nových nápadov, ako vylepšiť GUI. Aj preto som do roadmapu pridal ešte jednu beta verziu, ktorej hlavným zmyslom bude skompletizovanie vizuálnej stránky a pri troche šťastia aj pridanie novej hudby. Ďalšia verzia určite nepríde o ďalšie dva tri mesiace, dufám že maximálne týždeň či dva. Hra je takmer hotová!!!
Ku grafike hry by som rád dodal ešte jednu informáciu: hra je zatiaľ robená v IVI engine 1.7.x, čo žial neumožňuje použiť grafiku na celú obrazovku, či vo vysokom rozlíšení. Finálna hra preto bude obsahovať grafiku v klasickom (IVI engine) rozlíšení 576x324. Obrázky som však spracoval fo full HD a verím, že ďalšia verzia enginu prinesie možnosť využiť grafiku veľkolepejším spôsobom. Ak to bude možné, hru prekonvertujem neskôr do novšieho enginu a bude obsahovať práve spomínanú hi-res grafiku!

13.augusta 2012 - Nové screenshoty!
Do sekcie
Screenshoty som pridal pár nových záberov z hry. In-game grafika hry stále nie je vo finálnej podobe, keďže ešte plánujem upraviť veľkosť použitých obrázkov tak, aby bolo viac priestoru venovaného práve im. Vyfarbovať obrázky je ešte zdĺhavejšie než ich kresliť, takže nerád, ale musím priznať, že na spracovanie grafiky potrebujem viac času. 
Mám však aj jednu dobrú správu - možno sa mi podarilo nájsť hudobníka, ktorý by dodal hre adekvátnejšie ozvučenie, čo mi otvára nové možnosti, ako hru vylepšiť. Dodanie nového hudobného podkladu by nemalo trvať viac ako týždeň či dva. Dalo by sa povedať, že celkové zdržanie pri tvorení tohoto klenotu dobrodružného žánru nie je až také veľké - predpoklad bol, že tvorenie in-game grafiky mi potrvá dva mesiace, (čo síce bude za 6 dní,) ale väčšina grafiky bude k tomuto dátumu hotová.

14.júla 2012 - Kreslenie je ukončené
Kreslenie obrázkov do hry je na konci! Dnes padol posledný obrázok (stihol som to takmer dvojnásobne rýchlejšie oproti mojim smelým odhadom) a tak sa môžem pustiť do scanovania a dodatočného spracovania. Brnkačka!

10.júla 2012 - Napredovanie vývoja grafiky hry
Umelecká stránka hry sa opäť posunula o krok ďalej. Od poslednej správy sa mi podarilo nakresliť takmer všetky obrázky do hry, zostávajú už len dve miestnosti. Je to podstatne kratší čas než som predpokladal a som naozaj hrdý, že som tvorenie graficej stránky hry nevzdal ešte minulý rok, keď som videl ten kopec práce, čo ležal predomnou. Nakresliť také množstvo obrázkov dá naozaj zabrať a nepredpokladám, že sa v blízkej dobe pokúsim o niečo podobné. Hra však bude mať svojskú atmosféru a povedal by som, že práve tento typ grafiky sa pre projekt v skutku hodí.

Práca na grafike však týmto nekončí. (V podstate ešte neskončila ani základná fáza, keďže mi ešte chýbajú dva obrázky). Nakreslené obrázky sú len „čiarovou“ grafikou, ktorú ešte treba dodatočne spracovať. To však určite nebude také náročné, ako samotné kreslenie. Na záver by som ešte chcel prezradiť, že pri práci s grafikou som prišiel na jednu veľmi zaujímavú myšlienku, ktorá túto hru obohatí naozaj nepredpokladaným spôsobom a v blízkej dobe oznámim, o aké prekvapenie sa jedná!

19.júna 2012 - Druhá BETA verzia je hotová (nová verzia 0.3.3)
Druhá beta verzia hry je hotová (na stiahnutie sa však objaví až po menšom otestovaní). Hra sa od posledného beta dema dočkala ozvučenia, novej grafiky (primárne dialógy s postavami), menšie intro, opravy niekoľkých bugov a zopár menších úprav. Demo stále obsahuje len prvú časť hry (ide hlavne o to, aby som hráčom neprezradil kompletný obsah hry) a popri kompletizovaní tejto verzie som objavil ďalšiu kopu bugov a nedostatkov, ktoré bude treba upraviť – takže neľakajte sa, viem o nich 
:-)

Teraz prichádza jedna dobrá správa a jedna zlá – tou dobrou je skonštatovanie, že sa dostávam do predposlednej fázy tvorenia hry: naplno sa idem venovať grafike a doladeniu ozvučenia. Potom stačí všetko už len doladiť a hra je hotová. Zlou správou je, ako som už v jednom poste písal, že kreslenie grafiky je (aspoň pre mňa) zdĺhavý proces a naozaj netuším, koľko mi to potrvá. Momentálne je hotová asi tretina grafiky a predpokladám, že nakresliť zvyšok zaberie asi dva mesiace. Ešte stále tu zostáva možnosť, že sa mi podarí zohnať niekoho na výpomoc a že opäť „zreštrukturalizujem“ celý proces kreslenia, čo by mohlo urýchliť vývoj. We will see...

3.júna 2012 - Príbeh má začiatok (nová verzia 0.3.2)
V ďalšom builde, ktorý prišiel asi v najkratšom čase, sa mi podarilo dať dohromady zopár zmien, pričom jediná signifikantná je "intro" k hre. V pláne je aj experimentovanie s videom, ale vzhľadom na "mierne oneskorenie" vývoja som toto presunul do vzdialenej budúcnosti. Kód, ktorý vie prehrať videá je už hotový, ale usúdil som, že bude dobré sústrediť sa na dokončenie samotnej hry a teoretické videosekvencie by sa mohli objaviť v akejsi špeciálnej CD verzii hry. Video intro bolo zamýšľané skôr na testovanie, nejde o žiadnu zásadnú vec, ktorá by nejak mohla poškodiť hru. Okrem toho, objem hry pri zbytočne stúpol.

Teraz sa sústredím na dokončenie dialógov (ktoré už v zásade sú hotové) a grafiku pre postavy.  

31.mája 2012 - Hudba a ozvučenie (nová verzia 0.3.1)
Už od prvých plánov ktejto hre som mal predstavu, že by atmosfére hry veľmi dopomohla dynamická hudba - t.j., že v hre sa budú pri rôznych udalostiach spúšťať hudobné pasáže podfarbujúce dej. Dá sa tým vynikajúco ovplyvňovať dynamika hry, a teda ako nástroj pri rozprávaní príbehu je to priam neoceniteľná pomoc. Ukázalo sa však, že ďaleko väčší problém ako pretaviť tieto myšlienky do funkčného kódu je zohnať autora, ktorý by ochotne pracoval na takomto projekte viac-menej pre dobrý pocit pri srdci. Vzhľadom na komplikcácie s autorskými právami, žiaľ nemôžem použiť ani mnohé zaujímavé "free" skladby, ktoré sa dajú zohnať na internete, keďže drvivá väčšina má limitované použitie. A tak, hoci po technickej stránke by hra mohla ponúknuť ďaleko viac, musím sa nateraz držať pri zemi a dať hre len základné ozvučenie, ktoré už samo o sebe bolo komplikované dať dohromady. Snáď sa mi podarí zohnať skladateľa, ktorý by sa pridal k teamu (ktorý nateraz tvorím v podstate len ja) a pozdvihol úroveň "charybdisovských" hier o úroveň vyššie.

Dobrá správa samozrejme je, že základné ozvučenie je kompletné a zážitok aspoň čiastočne bude doplnený aj hudbou. Ako titulnú "pieseň" k hre som predbežne zvolil skladbu od skupiny Phonotrash, ale je možné, že hudba sa ešte v priebehu vývoja vykryštalizuje, alebo aj kompletne zmení.

23.apríla 2012 - Martina vyráža do boja (BETA verzia 0.3.0 !!!)
Konečne sa mi podarilo uzatvoriť základnú časť vývoja a prejsť k dolaďovaniu samotnej hry. V sekcii download pribudla BETA verzia 1 na stiahnutie! Tento build však neponúka veľa, ide skôr o morálnu podporu pri tvorení - projekt je čoraz bližšie k finále.
Čo teda ponúka BETA verzia 1? Táto verzia je určená hlavne pre mojich známych, aby som mohol odprezentovať niektoré koncepty, poradiť sa o niektorých aspektoch a samozrejme odprezentovať určité výsledky. Chýba tu však mnoho podstatného: nie je prítomná hlavná grafika hry, hudba či zvukové efekty, takže úplne chýba atmosféra. Je možné prezrieť si prvú časť hry a aspoň zhruba prezrieť štylizovanie ovládacích ikon. Taktiež ide o ochutnávku práce s textom, ktorý by mal byť údernejší a humornejší, než v predošlej hre.
Opäť som upravil aj roadmap pre projekt, žiadne veľké zmeny sa ale nedejú - potrebujem len zohľadniť pomalší vývoj a jednu dodatočnú alpha verziu.

6.apríla 2012 - Posledná alpha verzia (nová verzia 0.2.5)
Dovolil som si pridať ešte jednu verziu mimo plánu pre alpha verzie. Práca s grafikou je veľmi zdĺhavá a momentálne ju vytváram len ja sám. Stále nie som spokojný s grafickým prevedením, ale keďže vývoj treba už konečne posunúť, rozhodol som sa konať. Dokončil som prácu na grafike predemetov (hoci ešte zrejme bude neskôr doladená) a už len pár drobností ma delí od beta verzie. Je celkom dobre možné, že beta verzia sa objaví veľmi skoro (potrebujem doladiť už len dva obrázky z GUI a trochu skriptov), ale keďže ako som spomenul, práca s grafikou je veľmi zdĺhavá, možno sa to opäť trochu pretiahne. Občas sa sám seba pýtam, či je dobrý nápad robiť textovú adventure hru s toľkým množstvom grafiky - keby som zostal pri textovej verzii, hra by už pochopiteľne bola hotová. 

...ale to by to už nebola výzva!

27.marca 2012 - Prvé screenshoty!
Grafika GUI nie je ešte zďaleka kompletná, ale rád by som odprezentoval prvé zábery (z Alpha verzie 0.2.4). Hra vzniká pomaly a obzvlášť jej grafický šat, a tak pevne verím, že aspoň týchto pár záberov dá poznať úplne prvé dojmy z atmosféry hry. Screenshoty sú tu: Screenshoty.

26.marca 2012 - GUI, ikony a grafika celkove
Od poslednej verzie už ubehlo pomerne dosť veľa času, čo je spôsobené zvýšenou náročnosťou grafickej stránky hry. Potrebujem zjavne viac času než som predpokladal, tak som sa rozhodol napísať aspoň bližší report ohľadne toho, ako prebieha vývoj. Grafika predmetov je nakreslená a nascanovaná, nasleduje ich doladenie. Najviac času v poslednej dobe však zhltol design ovládacích ikon hry a pozadia pre GUI, ktorých farebné prevedenie a celkový vzhľad zatiaľ nie sú uspokojivé. Napriek tomu som optimista a verím, že dlhší vývoj má svoj význam. Rád by som vzhľad hry ladil iným spôsobom než to bolo u hry "Kráľovstvo červených stromov", keďže celková atmosféra má byť úplne iná.

15.februára 2012 - Nové a upravené texty (nová verzia 0.2.4)
Hlavná revízia textov a dialógov je na konci. Mnoho textových blokov bolo napísaných a mnoho upravených. Táto verzia by mala byť posledná, alebo predposledná v rámci alpha verzií. Nasleduje hlavne kreslenie predmetov do hry a úpravy grafického rozhrania , čo je vlastne posledný krok k tomu, aby sa hra mohla dostať do fázy testovania. Rôzne výzvy sú stále predomnou a hoci času je málo, verím že hra bude stáť za to. Musím priznať, že je to asi najkomplexnejšia hra, akú som kedy robil a to napriek tomu, že je menej rozsiahla ako "Kráľovstvo červených stromov". Dobrým znakom je ale fakt, že engine už začína byť dosť vyspelý na to, aby som mohol začať realizovať niektoré svoje "divoké" nápady. Väčšina z týchto nápadov bude zrealizovaná skôr v druhej generácii enginu a pri inej hre, ale niekoľko experimentov (ako napriklad video sekvencie) by som rád videl už pri Nebojácnej Martine. 

5.januára 2012 - Automaping je hotový (nová verzia 0.2.3)
Práca na mapách (a automapingu) je hotová. Rutiny nefungovali na prvý krát tak ako bolo plánované, takže mi zabralo viac času doladiť ich. Jediným problémom je momentálne určitá neefektivita ich editovania, ale to nie je pre hru podstatné a tak to doladím neskôr. Zostáva teda určitá úprava grafiky a uhladenie textov a prvá beta verzia konečne môže uzrieť svetlo sveta. Už čoskoro... 

Šťastný nový rok!

18.decembra 2011 - Nový roadmap
Vzhľadom na časovú náročnosť dokončenia grafického kabátu hry, rozhodol som sa prepracovať roadmap (Stav vývoja)  a zohľadniť v ňom túto skutočnosť. AJ preto som sa rozhodol, že k dispozícii budú (pri troche šťastia) okrem hlavného releasu hry aj dve beta verzie, ktoré sa objavia podstatnie skôr. Rutiny pre prácu s mapou sú hotové, takže pevne verím, že ešte pred vianocami sa objaví posledná alpha verzia. Sľúbenú ukážku grafiky zatiaľ musím odložiť na dobu neurčitú, keďže stále nie je rozhodnuté, akou technikou bude grafika doladená. 

13.decembra 2011 - Grafika, grafika, grafika...
Vytvoriť grafiku do textovej hry by mohlo znieť ako ľahká úloha. Ukázalo sa však, že aj menšia hra (Nebojácna Martina má iba 26 miestností) je v skutku výzvou aj pre človeka, ktorý kreslí rád.  Napriek tomu, že sa mi podarilo získať skvelú „kresličku” Táňu (ktorá koketuje hlavne s manga štýlom), bude kreslenie grafiky trvať dlhšie, než som predpokladal. Môj skromný odhad je tak tri mesiace, takže ešte nejaký piatok potrvá, kým bude hra hotová. Je možné, že vizuálnu stránku hry prerobím tak, aby nebolo treba toľko veľa kreslenia, ale bol by som nerád, keby to bolo na úkor celkovej atmosféry. Takže určité „orezania” zrealizujem iba v prípade, že hre neuškodia. Ďalšou možnosťou je urobiť hru s minimálnou podporou grafiky (ako viacmenej čistú textovku) a o pár mesiacov vzdať kompletnú verziu aj s hudbou a grafikou. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo...

29.októbra 2011 - Počítanie hráčovho SCORE a menšie úpravy (nová verzia 0.2.2)
Počítanie SCORE nie je práve nový nápad (v podstate ho mala svojho času väčšina adventure hier), ale myslím že je to výborná pomôcka pre hráča, aby sa vedel zorientovať, ako sa mu darí a či postupuje správnym smerom. Okrem tohoto počítadla, pribudlo v hre ešte niekoľko úprav v kóde (hlavne opravy chýb nových funkcií, ktoré vznikly posledný mesiac) a taktiež už existuje grafika pre štyri miestnosti! A táto nová grafika vyzerá naozaj vynikajúco - malá ukážka by sa mohla objaviť na tejto stránke už behom nasledujúcich pár dní.

16.októbra 2011 - Systém dialógov je kompletný (nová verzia 0.2.1)
Dialógy sú (aspoň podľa mňa) veľmi dôležité pre textovú dobrodružnú hru. A je v celku jedno, či ide o poctivú adventúru (v mojich očiach hra, ktorá okrem rozprávania príbehu obsahuje taktiež logické hádanky a "hlavolamy"), alebo o interaktíívnu fikciu (v podstate to isté, len bez hádanok a podobných mechanizmov). Dialógy prezrádzajú mnoho o tom, aká postava je, ako reaguje a podľa slovníka ktoý používa je jednoduchšie zaradiť ju - odkiaľ pochádza, či aký typ človeka to je. A ja som veľmi rád, že po rôznych obchádzkach, ako dostať dialógy do hry, som konečne naprogramoval základné funkcie pre vedenie dialógov, ktoré poskytnú hráčovi lepšie možnosti pre sebavyjadrenie, a lepšie možnosti pre mňa, ako rozprávača príbehu. Kým v hre "Kráľovstvo červených stromov" boli dialógy vyrozprávané lineárnym spôsobom, tentokrát má hráč možnosť ovplvňovať dialóg a rozvíjať ho. 

V nebojácnej Martine ide len o začiatok - nebudú tu žiadne veľké dialógy (tie sa objavia až v ďalšej hre), ale verím, že už len tento "základ", ktorý som práve dokončil, spestrý výslednú hru.

29.septembra 2011 - NPC postavy ožívajú (nová verzia 0.2.0)
Nová verzia hry je na svete a prináša veľmi podstatnú novinku. Konečne je v hre možné stretnúť aj NPC postavy, s ktorými sa dá porozprávať! Konečne sa objavuje aj prvá známka "grafickej úpravy" a v najbližšej dobe ešte uskutočním "testy farebnosti", ktoré definitívne zamerajú grafický štýl. Programovanie nových súčastí enginu momentálne prebieha svižne a v krátkej dobe by sa mohla objaviť dalšia verzia. Vyskytli sa však menšie komplikácie s kompiláciou enginu pod linuxovými OS, čo je aj dôvod, pre ktorý sa stále neobjavila nošia verzia hry "Kráľovstvo..." pre linux. Dúfam, že problémy čoskoro odstránim.

15.septembra 2011 - Projekt sa dostáva do "Alpha štádia" (nová verzia 0.1.3)
Dokončil som hlavné práce na intre/outre hry, takže celý projekt sa posunul na ďalšiu úroveň. Ako v prípade mnohých textov predtým, ani tentokrát nejde o finálnu podobu, takže menšie úpravy ešte čakajú aj "úvod a záver hry".  Nasledujúca verzia už bude patriť do Alpha štádia, čo znamená, že sa pomaly púšťam do programovania nových prvkov a že prvé screenshoty snáď už nie sú ďaleko. 

5.septembra 2011 - Hlavné scriptovanie je hotové (nová verzia 0.1.2)
Letná dovolenka sa skončila a mne sa podarilo potiahnuť tento projekt do ďalšej verzie. Hlavné scriptovanie hry je dokončené. Je teda možné hru hrať a vyhrať a vyskúšať si väčšinu logických záľudností, ktoré som implementoval. Zostalo však niekoľko menších drobností, ktoré vyladím behom ďalšieho vývoja. Hra taktiež na viacerých miestach obsahuje alternatívne spôsoby riešenia (logických) problémov, ktoré tiež nie sú nascriptované všetky. Práca so scenárom teda stále pokračuje.
Nová verzia je hotová už niekoľko dní (od 23. augusta), ale od toho času som mal pauzu, takže do ďalšej verzie sa púšťam až tieto dni. Ponúkam tiež prvú ukážku textov, ktoré budú použité v hre:

 (miestnosť, v ktorej hlavná postava začína)


Nachádzaš sa vo svojej izbe, ktorú už hrdo nenazývaš detskou izbou, ale
svojim "hniezdom". No stav izby vypovedá o niečom inom - dominantou tvojho
sveta je posteľ, patrične obložená plyšovými hračkami a obklopená obľúbenými
značkovými topánkami, za ktoré by sa nemusela hambiť ani Nora Mojsejová.
Zo steny na teba pozerá neokrôchaná tvár akéhosi pubertálneho speváka a
okrem haldy šminiek, ktoré akoby sa potulovali po izbe v tématických
skupinkách, vidíš aj kopu kníh a zošitov zo školy, čo v tebe vyvoláva
ľahké pocity nevoľnosti.

20.júl 2011 - Nová verzia 0.1.1
Táto pre-alpha verzia prináša hlavne nascriptovanie a všetky popisy predmetov. Teraz bude nasledovať zložitejšia časť - naskriptovať udalosti a doladiť scenár. 


7.júl 2011 - Prvá pre-alpha verzia

Po pomerne dlhom zdržaní som sa prepracoval k prvej pre-alpha verzii hry, ktorá je už spustiteľná. Zdržanie bolo spôsobené rôznymi problémami týkajúcimi sa herného enginu, a rôznymi fixami, ktoré bolo z toho dôvodu treba urobiť v hre "Kráľovstvo...". Našťastie, všetky technické problémi boli vyriešené a dokonca sa mi podarilo skompilovať engine aj na systéme FreeBSD, čo mi dodáva na optimizme. Herný engine bol teda značne vylepšený, a tak konečne môžem pracovať na samotnej hre. V týchto dňoch by sa mohla objaviť aj druhá pre-alpha verzia, nakoľko práve skriptujem predmety a vypilujem scenár...


15.jún 2011 - Texty miestností sú hotové, skriptovanie je v plnom prúde
Dostávam sa k ďalšiemu kroku vývoja, ktorý (aspoň orientačne) ododnes môže sledovať každý, vďaka nasledovnému linku, ktorý je už aj v hornom menu. (Stav vývoja) Hoci podľa ukazovateľa by sa mohlo zdať, že vývoj napreduje pomaly, dovolím si nesúhlasiť. V zásade, takmer vždy pracujem na viacerých veciach súčastne a niektoré "kroky" sú takmer nerozlíšiteľné. Takže môžem len skonštatovať, že všetko prebieha zatiaľ hladko a o poznanie rýchlejšie, než pri predošlej hre.
Trochu nepríjemnejšia je informácia, že zatial ani web, ani hra neobsahujú žiadnu grafiku, ale verím, že už je na ceste. Taktiež sa zdá, že Lazarus má určité problémy na MacOS aj FreeBSD, takže dočasne sa musím vzdať myšlienky , že by hra fungovala (natívne) pod týmito OS.


6.jún 2011 - Prvý mesiac vývoja
Týmto dňom je tomu jeden mesiac, čo som sa pustil do písania tejto hry. Vývoj prebieha naozaj rýchlejšie než u hry "Kráľovstvo...", ale ešte to samozrejme nejakú chvíľu potrvá. Každopádne, po mesiaci je stav nasledujúci: 
Scenár (aj keď nie úplne finálny) je hotový a za posledné dni som napísal texty asi na polovicu všetkých miestností v hre. Zvyšné popisy by mohli byť hotové behom týždňa až víkendu. Pri troche šťastia by mohli pribudnúť aj prvé obrázky k hre a to tiež v priebehu týždňa. Samotný herný engine je momentálne "revidovaný" - na hlavnej stránke (charybdis.sk) je možné stianuť si (novú) konzolovú verziu 1.1 a čo nevidieť by mohla pribudnúť aj v1.5. Nová verzia 1.6, ktorá by mala poháňať aj Nebojácnu Martinu, je práve v okamžiku, keď na ňom začínam pracovať. Zo schválených upgradov by mala napríklad pribudnúť možnosť editácie NPC postáv, dialógov, či počítanie hráčovho "score". A to nie je všetko...


17.máj 2011 - Noví ľudia sa pridali k tímu

Práce na hre sú v plnom prúde. Mapa celej hry už existuje a momentálne stále pracujem na scenári. Okrem toho existuje už aj „roadmap“ pre projekt. Najbližšie dni, hneď po dokončení portovania hry „Kráľovstvo červených stromov“, sa pustím do upravovania enginu a jeho rozširovania. Oveľa dôležitejšia správa však je, že sa mi podarilo získať „do tímu“ dvoch spolupracovníkov, ktorý by mali pomôcť s hudbou a grafikou, čo by mohlo významne urýchliť prácu na hre. Dúfam, že prvá alpha verzia hry uzrie svetlo sveta ešte pred júlom.


6.máj 2011 - Založenie projektu

Týmto dňom sa oficiálne púšťam do vývoja hry Nebojácna Martina. Pevne verím, že prebehne podstatne rýchlejšie než vývoj mojej prvej dobroužnej hry (Kráľovstvo červených stromov), vzhľadom na to, že engine hry je do značnej miery hotový a že som upravil svoje "vývojarske" postupy tak, aby som pracoval efektívnejšie. V hre by ani nemalo byť toľko grafiky ako v spomínanej predošlej hre, takže verím, že kompletná hra uzrie svetlo sveta v priebehu tohoto roku. Okrem tejto hry však pracujem aj na ďalších veciach a času nie je mnoho, takže nemôžem zaručiť, ako rýchlo bude vývoj prebiehať. Každopádne, mnoho myšlienok k hre je už spísaných a existuje aj pomerne prepracovaný plán na prvé dve "kapitoly" hry, z celkového počtu (asi) štyroch. Jedna z vecí, ktoré ešte rozhodnuté nie sú, je aj použitie grafiky - buď urobím hru čisto textovo, alebo bude obsahovať ručne kreslenú grafiku, alebo budú použité digitalizované fotografie (alebo video).

Príbeh

Martina je bežná 16-ročná puberťáča, ktorú zaujímajú hlavne príslušníci
opačného pohlavia a obchody s obuvou. Jej pokojný život sa zmení vo chvíli,
keď pod jej oknom zapíska Ivan, obľúbený objekt jej tajného zbožňovania
"numero uno". Na túto chvíľu čakala celý školský rok, celý svoj život...
Konečne prišiel jej rytier na bielom koni!

No cesta za vytúženým šťastím môže byť dosť strastiplná - 4 poschodia paneláku,
ktoré ich oddelujú, sa môžu ukázať ako najťažšia životná skúška, ktorej bude musieť čeliť...



Kamil Dubík (c) 2011 - 2013, 2015
Charybdis voyage game project