5.októbra 2015 - Nebojácna Martina 1.1.0 je k dispozícii na stiahnutie! Trvalo
to trochu dlhšie než som predpokladal, ale konečne môžem oznámiť,
že nová verzia hry Nebojácna Martina je hotová. Stále zostávajú
niektoré veci, ktoré by sa dali zoptimalizovať a vylepšiť, ale času je
málo a verím, že aj menšie úpravy sú viac ako žiadne. Nový build hry
obsahuje podstatne menší EXE súbor a vylepšil som aj iné aspekty: - updatovaná kniznica SDL na poslednú aktuálnu - updatovaná dokumentácia - save/load a konfiguračný súbor sa načítavjú z domovského priečinka používateľa (čo umožnilo vytvoriť inštalátor) - vyrobený inštalátor pre hru - 32 aj 64 bit verzia hry - optimalizovaný EXE súbor
Zrejme
nepôjde o posledné vylepšenie: verzia 1.1.0 ešte musí byť otestovaná
(snáď behom týždňa) a ak nájdem nejaké záľudnosti, budem musieť vyrobiť
ešte aspoň jednu opravnú verziu (Taktiež ešte chýba 64-bit build). Ale
do budúcna je tu viac nápadov, ktoré som ešte nezrealizoval: WAV
súbory vymeniť za OGG, zoptimalizovať grafiku (prípadne použiť vyššie
rozlíšenie) a použiť komprimáciu, alebo dokonca vyrobiť novú verziu
enginu s vľúdnejším GUI, založenú kompletne na SDL2. A je toho viac...
Taktiež
mi nedá, aby som nespomenul môj nápad napísať knihu na motívy hry. Táto
myšlienka stále žije, hoci veľa informácií som o nej nepodal. Roboty je
veľa a času málo, takže na nejaký čas som usúdil, že práca na knihe
musí počkať, pretože... píšem inú knihu! Ale vzhľadom na to, že
literárna verzia Martiny by nemala byť rozsahovo nijak rozšafná, verím,
že sa pustím do jej dokončenia v dohľadnej dobe. Momentálne je hotová
prvá kapitola a niekoľko strán z ďalšej, čo pri celkovo plánovanej
rozlohe asi 6 kapitol nie je tak zlý začiatok. Držte palce...
Priama linka na stiahnutie najnovšej verzie 1.1.0: http://www.charybdis.sk/data/downloads/martina/setup.exe11.júna 2015 - Nová verzia hry je na ceste! Po
dlhej dobe prichádza vhodná doba na upravenie hry a vydanie
aktualizovanej verzie! Tentokrát bude k dispozícii len Windowsová
verzia, nakoľko sa ukázalo, že engine sa nespráva rovnako na všetkých
platformách a že by bolo treba zmeniť úplne celý koncept, aby projekt
fungoval správne. Ak bude medzi ľuďmi záujem, vyvinul by som novšiu
iteráciu enginu napísaného ideálnejším spôsobom. Uvidíme, môj posledný
experiment herného enginu (Cage) zostal opustený, takže by šlo o ďalší
projekt. Čo by
mala priniesť nová verzia? Predovšetkých menšiu veľkosť spúšťacieho
súboru, v ktorom zostali naposledy "debug informácie" a zbytočne
pridávali na objeme. Veľkosť by mohla klesnúť asi na 2-3Mb. Okrem toho
by sa mali objaviť aktualizované SDL knižnice, lepšia optimalizácia a
ak sa podarí, tak aj nový spôsob ukladania hernej pozície a nový
inštalátor, ktorý by hru mal bez problémov spojazdniť na najnovších
Windowsoch (7,8,8.1 snáď aj 10).
4.januára 2013 - Hra je označená ako freeware (nová verzia, 1.0.2) Pridaná EULA identifikujúca hru ako freeware a pár drobných úprav. 3.januára 2013 - Opravená verzia (nová verzia, 1.0.1) Prvá
opravná verzia je na svete - nová verzia má vylepšenú podporu zvukových
efektov pre dialógy, upravených niekoľko "drobných nedostatkov" v texte
a opravuje aj nesprávne výpisy do konzoly. Nejde o žiadne závažné
zmeny, len o drobné doladenie. Pre kompletný prehľad klinite sem. Hru je možné stiahnuť cez sekciu Download. 1.januára 2013 - Hra je pripravená na stiahnutie Web stránka bola zaktualizovaná a v sekcii screenshoty
pribudli nové obrázky z hry. Aj po skončení vývoja, stránka bude
naďalej aktualizovaná - objavia sa tu prípadné opravné verzie hry,
pribudne obal na CD, prípadne nejaké "artworky" a taktiež budem
informovať o písaní knihy "Nebojácna Martina". Hru je možné stiahnuť aj priamo na týchto linkách: http://www.charybdis.sk/data/downloads/martina_1_0_0.zip http://www.charybdis.sk/data/downloads/martina_manual_a_navod.pdf 1.januára 2013 - Hra je hotová (nová verzia, 1.0.0) Martina
želá všetko dobré do nového roku 2013 - hra je hotová! Trvalo to síce o
čosi viac než bolo plánované, ale Martina je pripravená vyraziť do
boja! Behom dneška by sa hra mala objaviť na stiahnutie v sekcii download,
spolu aj s manuálom a návodom. Behom dňa budú zaktualizované všetky
podstránky a pribudne niekoľko screenshotov z plnej verzie hry. P.S. Hoci tento odkaz pribudol na "Nový rok", v skutočnosti bola hra dokončená včera, v neskorých nočných hodinách :-) 18.decembra 2012 - Posledné odpočítavanie, RC2 (nová verzia, 0.4.1) Nová
RC verzia prináša mnoho bug fixov, úprav v skriptoch, textoch v grafike
a hlavne nanovo prerobený automaping. Objavené problémy s
automapingom priniesli menšie zdržanie, ale napriek tomu by ďalšia
verzia mala byť finálna. Hra bude prístupná na stiahnutie a vynasnažím
sa, aby sa dostala aj na iné servery, ako www.textovky.cz,
www.slunecnice.cz a pod. Menšie úpravy prebehli aj na stránke:
pribudla linka na web autora charybdis.sk a nová sekcia changelog, popisujúca zmeny vpočas vývoja. 8.decembra 2012 - Posledné odpočítavanie, RC verzia je tu (nová verzia, 0.4.0) Týmto
dňom je celá hra skompletizovaná, zostávajú posledné testy, úpravy a
príprava dokumentácie. Som veľmi rád, že som do hry mohol dať viacej
hudby než bolo pôvodne plánované a že žiadne väčšie problémy sa
nevyskytli. Myslím, že je celkom slušná pravdepodobnosť, že do vianoc
by hra mohla byť hotová! 18.novembra 2012 - Beta verzia mieri k finále (nová verzia, 0.3.5) Nová
verzia hry je na svete. Tentokrát už nejde o veľké zmeny v hre
samotnej, ale práve započala fáza finálneho dolaďovania. V tejto verzii
som konečne sprístupnil všetky miestnosti a udalosti v hre, všetky
predmety a postavy sú už na svojom mieste. Opravených bolo mnoho bugov
a hoci niektoré stále ešte čakajú na fixovanie, touto verziou by sa
mala ukončiť beta fáza a vývoja. Ďalším buildom by mala byť prvá RC
verzia! Taktiež by som rád povedal čosi bližšie k "tajomstvu", ktoré
som sľuboval prezradiť v dohľadnej dobe. Tým tajomstvom je, že na námet
tejto hry by mohla vzniknúť (detská) kniha, v ktorej by som rád použil
aj grafiku z hry a prerozprával dej spôsobom, ktorý by mohol osloviť
mladšieho čitateľa. Kniha nebude prílliš veľká - mala by mať do 50
strán a značnú časť budú tvoriť nevyfarbené obrázky (rozumej
omalovánky). V akom formáte kniha výjde (pravdepodobne v elektronickej
aj papierovej forme) ešte neviem presne, ale vynasnažím sa, aby
elektronická verzia bola zadarmo k stiahnutiu. Do vianoc to síce
nestihnem, ale na knihe už pracujem! 30.septembra 2012 - In game grafika je hotová! (nová verzia, 0.3.4) Tak
posledné dva mesiace predstavovali naozaj maratón a občas až nemôžem
uveriť, že som vydržal do konca a grafiku zvládol viacmenej po svojom.
Hra vyzerá úžasne, pribudlo aj pár nových nápadov, ako vylepšiť GUI. Aj
preto som do roadmapu pridal ešte jednu
beta verziu, ktorej hlavným zmyslom bude skompletizovanie vizuálnej
stránky a pri troche šťastia aj pridanie novej hudby. Ďalšia verzia
určite nepríde o ďalšie dva tri mesiace, dufám že maximálne týždeň či
dva. Hra je takmer hotová!!! Ku grafike hry by som rád dodal ešte
jednu informáciu: hra je zatiaľ robená v IVI engine 1.7.x, čo žial
neumožňuje použiť grafiku na celú obrazovku, či vo vysokom rozlíšení.
Finálna hra preto bude obsahovať grafiku v klasickom (IVI engine)
rozlíšení 576x324. Obrázky som však spracoval fo full HD a verím, že
ďalšia verzia enginu prinesie možnosť využiť grafiku veľkolepejším
spôsobom. Ak to bude možné, hru prekonvertujem neskôr do novšieho
enginu a bude obsahovať práve spomínanú hi-res grafiku! 13.augusta 2012 - Nové screenshoty! Do sekcie Screenshoty som
pridal pár nových záberov z hry. In-game grafika hry stále nie je vo
finálnej podobe, keďže ešte plánujem upraviť veľkosť použitých obrázkov
tak, aby bolo viac priestoru venovaného práve im. Vyfarbovať obrázky je
ešte zdĺhavejšie než ich kresliť, takže nerád, ale musím priznať, že na
spracovanie grafiky potrebujem viac času. Mám však aj jednu
dobrú správu - možno sa mi podarilo nájsť hudobníka, ktorý by dodal hre
adekvátnejšie ozvučenie, čo mi otvára nové možnosti, ako hru vylepšiť.
Dodanie nového hudobného podkladu by nemalo trvať viac ako týždeň či
dva. Dalo by sa povedať, že celkové zdržanie pri tvorení tohoto klenotu
dobrodružného žánru nie je až také veľké - predpoklad bol, že tvorenie
in-game grafiky mi potrvá dva mesiace, (čo síce bude za 6 dní,) ale
väčšina grafiky bude k tomuto dátumu hotová. 14.júla 2012 - Kreslenie je ukončené Kreslenie
obrázkov do hry je na konci! Dnes padol posledný obrázok (stihol som to
takmer dvojnásobne rýchlejšie oproti mojim smelým odhadom) a tak sa
môžem pustiť do scanovania a dodatočného spracovania. Brnkačka! 10.júla 2012 - Napredovanie vývoja grafiky hry Umelecká stránka hry sa opäť posunula
o krok ďalej. Od poslednej správy sa mi podarilo nakresliť takmer všetky
obrázky do hry, zostávajú už len dve miestnosti. Je to podstatne kratší čas než
som predpokladal a som naozaj hrdý, že som tvorenie graficej stránky hry
nevzdal ešte minulý rok, keď som videl ten kopec práce, čo ležal predomnou.
Nakresliť také množstvo obrázkov dá naozaj zabrať a nepredpokladám, že sa
v blízkej dobe pokúsim o niečo podobné. Hra však bude mať svojskú
atmosféru a povedal by som, že práve tento typ grafiky sa pre projekt
v skutku hodí.
Práca na grafike však týmto nekončí. (V
podstate ešte neskončila ani základná fáza, keďže mi ešte chýbajú dva obrázky).
Nakreslené obrázky sú len „čiarovou“ grafikou, ktorú ešte treba dodatočne
spracovať. To však určite nebude také náročné, ako samotné kreslenie. Na záver by som ešte chcel prezradiť, že pri
práci s grafikou som prišiel na jednu veľmi zaujímavú myšlienku, ktorá
túto hru obohatí naozaj nepredpokladaným spôsobom a v blízkej dobe
oznámim, o aké prekvapenie sa jedná!
19.júna 2012 - Druhá BETA verzia je hotová (nová verzia 0.3.3) Druhá beta verzia hry je hotová (na stiahnutie
sa však objaví až po menšom otestovaní). Hra sa od
posledného beta dema dočkala ozvučenia, novej grafiky (primárne dialógy s
postavami), menšie intro, opravy niekoľkých bugov a zopár menších úprav.
Demo stále obsahuje len prvú časť hry (ide hlavne o to, aby som hráčom
neprezradil kompletný obsah hry) a popri kompletizovaní tejto verzie som
objavil ďalšiu kopu bugov a nedostatkov, ktoré bude treba upraviť – takže
neľakajte sa, viem o nich :-)
Teraz prichádza jedna dobrá správa
a jedna zlá – tou dobrou je skonštatovanie, že sa dostávam do
predposlednej fázy tvorenia hry: naplno sa idem venovať grafike
a doladeniu ozvučenia. Potom stačí všetko už len doladiť a hra je
hotová. Zlou správou je, ako som už v jednom poste písal, že kreslenie
grafiky je (aspoň pre mňa) zdĺhavý proces a naozaj netuším, koľko mi to
potrvá. Momentálne je hotová asi tretina grafiky a predpokladám, že
nakresliť zvyšok zaberie asi dva mesiace. Ešte stále tu zostáva možnosť, že sa
mi podarí zohnať niekoho na výpomoc a že opäť „zreštrukturalizujem“ celý
proces kreslenia, čo by mohlo urýchliť vývoj. We will see...
3.júna 2012 - Príbeh má začiatok (nová verzia 0.3.2) V
ďalšom builde, ktorý prišiel asi v najkratšom čase, sa mi podarilo dať
dohromady zopár zmien, pričom jediná signifikantná je "intro" k hre. V
pláne je aj experimentovanie s videom, ale vzhľadom na "mierne
oneskorenie" vývoja som toto presunul do vzdialenej budúcnosti. Kód,
ktorý vie prehrať videá je už hotový, ale usúdil som, že bude dobré
sústrediť sa na dokončenie samotnej hry a teoretické videosekvencie by
sa mohli objaviť v akejsi špeciálnej CD verzii hry. Video intro bolo
zamýšľané skôr na testovanie, nejde o žiadnu zásadnú vec, ktorá by
nejak mohla poškodiť hru. Okrem toho, objem hry pri zbytočne stúpol. Teraz sa sústredím na dokončenie dialógov (ktoré už v zásade sú hotové) a grafiku pre postavy. 31.mája 2012 - Hudba a ozvučenie (nová verzia 0.3.1) Už
od prvých plánov ktejto hre som mal predstavu, že by atmosfére hry
veľmi dopomohla dynamická hudba - t.j., že v hre sa budú pri rôznych
udalostiach spúšťať hudobné pasáže podfarbujúce dej. Dá sa tým
vynikajúco ovplyvňovať dynamika hry, a teda ako nástroj pri rozprávaní
príbehu je to priam neoceniteľná pomoc. Ukázalo sa však, že ďaleko
väčší problém ako pretaviť tieto myšlienky do funkčného kódu je
zohnať autora, ktorý by ochotne pracoval na takomto projekte viac-menej
pre dobrý pocit pri srdci. Vzhľadom na komplikcácie s autorskými
právami, žiaľ nemôžem použiť ani mnohé zaujímavé "free" skladby, ktoré
sa dajú zohnať na internete, keďže drvivá väčšina má limitované
použitie. A tak, hoci po technickej stránke by hra mohla ponúknuť
ďaleko viac, musím sa nateraz držať pri zemi a dať hre len základné
ozvučenie, ktoré už samo o sebe bolo komplikované dať dohromady. Snáď
sa mi podarí zohnať skladateľa, ktorý by sa pridal k teamu (ktorý
nateraz tvorím v podstate len ja) a pozdvihol úroveň "charybdisovských"
hier o úroveň vyššie. Dobrá
správa
samozrejme je, že základné ozvučenie je kompletné a zážitok aspoň
čiastočne bude doplnený aj hudbou. Ako titulnú "pieseň" k hre som
predbežne zvolil skladbu od skupiny Phonotrash, ale je možné, že hudba
sa ešte v priebehu vývoja vykryštalizuje, alebo aj kompletne zmení. 23.apríla 2012 - Martina vyráža do boja (BETA verzia 0.3.0 !!!) Konečne
sa mi podarilo uzatvoriť základnú časť vývoja a prejsť k dolaďovaniu
samotnej hry. V sekcii download pribudla BETA verzia 1 na stiahnutie! Tento build však neponúka veľa, ide skôr o morálnu podporu pri tvorení - projekt je čoraz bližšie k finále. Čo
teda ponúka BETA verzia 1? Táto verzia je určená hlavne pre mojich
známych, aby som mohol odprezentovať niektoré koncepty, poradiť sa o
niektorých aspektoch a samozrejme odprezentovať určité výsledky. Chýba
tu však mnoho podstatného: nie je prítomná hlavná grafika hry, hudba či
zvukové efekty, takže úplne chýba atmosféra. Je možné prezrieť si prvú
časť hry a aspoň zhruba prezrieť štylizovanie ovládacích ikon. Taktiež
ide o ochutnávku práce s textom, ktorý by mal byť údernejší a
humornejší, než v predošlej hre. Opäť som upravil aj roadmap pre
projekt, žiadne veľké zmeny sa ale nedejú - potrebujem len zohľadniť
pomalší vývoj a jednu dodatočnú alpha verziu. 6.apríla 2012 - Posledná alpha verzia (nová verzia 0.2.5) Dovolil
som si pridať ešte jednu verziu mimo plánu pre alpha verzie. Práca s
grafikou je veľmi zdĺhavá a momentálne ju vytváram len ja sám. Stále
nie som spokojný s grafickým prevedením, ale keďže vývoj treba už
konečne posunúť, rozhodol som sa konať. Dokončil som prácu na grafike
predemetov (hoci ešte zrejme bude neskôr doladená) a už len pár
drobností ma delí od beta verzie. Je celkom dobre možné, že beta verzia
sa objaví veľmi skoro (potrebujem doladiť už len dva obrázky z GUI a
trochu skriptov), ale keďže ako som spomenul, práca s grafikou je veľmi
zdĺhavá, možno sa to opäť trochu pretiahne. Občas sa sám seba pýtam,
či je dobrý nápad robiť textovú adventure hru s toľkým množstvom
grafiky - keby som zostal pri textovej verzii, hra by už pochopiteľne
bola hotová. ...ale to by to už nebola výzva! 27.marca 2012 - Prvé screenshoty! Grafika
GUI nie je ešte zďaleka kompletná, ale rád by som odprezentoval prvé
zábery (z Alpha verzie 0.2.4). Hra vzniká pomaly a obzvlášť jej
grafický šat, a tak pevne verím, že aspoň týchto pár záberov
dá poznať úplne prvé dojmy z atmosféry hry. Screenshoty sú
tu: Screenshoty.
26.marca 2012 - GUI, ikony a grafika celkove Od
poslednej verzie už ubehlo pomerne dosť veľa času, čo je spôsobené
zvýšenou náročnosťou grafickej stránky hry. Potrebujem zjavne viac času
než som predpokladal, tak som sa rozhodol napísať aspoň bližší report
ohľadne toho, ako prebieha vývoj. Grafika predmetov je nakreslená a
nascanovaná, nasleduje ich doladenie. Najviac času v poslednej dobe
však zhltol design ovládacích ikon hry a pozadia pre GUI, ktorých
farebné prevedenie a celkový vzhľad zatiaľ nie sú uspokojivé. Napriek
tomu som optimista a verím, že dlhší vývoj má svoj význam. Rád by som
vzhľad hry ladil iným spôsobom než to bolo u hry "Kráľovstvo červených
stromov", keďže celková atmosféra má byť úplne iná. 15.februára 2012 - Nové a upravené texty (nová verzia 0.2.4) Hlavná
revízia textov a dialógov je na konci. Mnoho textových blokov bolo
napísaných a mnoho upravených. Táto verzia by mala byť posledná, alebo
predposledná v rámci alpha verzií. Nasleduje hlavne kreslenie predmetov
do hry a úpravy grafického rozhrania , čo je vlastne posledný krok k
tomu, aby sa hra mohla dostať do fázy testovania. Rôzne výzvy sú stále
predomnou a hoci času je málo, verím že hra bude stáť za to. Musím
priznať, že je to asi najkomplexnejšia hra, akú som kedy robil a to
napriek tomu, že je menej rozsiahla ako "Kráľovstvo červených stromov".
Dobrým znakom je ale fakt, že engine už začína byť dosť vyspelý na to,
aby som mohol začať realizovať niektoré svoje "divoké" nápady. Väčšina
z týchto nápadov bude zrealizovaná skôr v druhej generácii enginu a pri
inej hre, ale niekoľko experimentov (ako napriklad video sekvencie) by
som rád videl už pri Nebojácnej Martine. 5.januára 2012 - Automaping je hotový (nová verzia 0.2.3) Práca
na mapách (a automapingu) je hotová. Rutiny nefungovali na prvý krát
tak ako bolo plánované, takže mi zabralo viac času doladiť ich. Jediným
problémom je momentálne určitá neefektivita ich editovania, ale to nie
je pre hru podstatné a tak to doladím neskôr. Zostáva teda určitá
úprava grafiky a uhladenie textov a prvá beta verzia konečne môže
uzrieť svetlo sveta. Už čoskoro... Šťastný nový rok! 18.decembra 2011 - Nový roadmap Vzhľadom na časovú náročnosť dokončenia grafického kabátu hry, rozhodol som sa prepracovať roadmap (Stav vývoja)
a zohľadniť v ňom túto skutočnosť. AJ preto som sa rozhodol, že k
dispozícii budú (pri troche šťastia) okrem hlavného releasu hry aj dve
beta verzie, ktoré sa objavia podstatnie skôr. Rutiny pre prácu s mapou
sú hotové, takže pevne verím, že ešte pred vianocami sa objaví posledná
alpha verzia. Sľúbenú ukážku grafiky zatiaľ musím odložiť na dobu
neurčitú, keďže stále nie je rozhodnuté, akou technikou bude grafika
doladená. 13.decembra 2011 - Grafika, grafika, grafika... Vytvoriť grafiku do
textovej hry by mohlo znieť ako ľahká úloha. Ukázalo sa však, že aj menšia hra
(Nebojácna Martina má iba 26 miestností) je v skutku výzvou aj pre človeka,
ktorý kreslí rád. Napriek tomu, že sa mi
podarilo získať skvelú „kresličku” Táňu (ktorá koketuje hlavne s manga štýlom),
bude kreslenie grafiky trvať dlhšie, než som predpokladal. Môj skromný odhad je
tak tri mesiace, takže ešte nejaký piatok potrvá, kým bude hra hotová. Je možné,
že vizuálnu stránku hry prerobím tak, aby nebolo treba toľko veľa kreslenia,
ale bol by som nerád, keby to bolo na úkor celkovej atmosféry. Takže určité „orezania”
zrealizujem iba v prípade, že hre neuškodia. Ďalšou možnosťou je urobiť hru s
minimálnou podporou grafiky (ako viacmenej čistú textovku) a o pár mesiacov
vzdať kompletnú verziu aj s hudbou a grafikou. Rozhodnutie zatiaľ nepadlo...
29.októbra 2011 - Počítanie hráčovho SCORE a menšie úpravy (nová verzia 0.2.2) Počítanie
SCORE nie je práve nový nápad (v podstate ho mala svojho času väčšina
adventure hier), ale myslím že je to výborná pomôcka pre hráča, aby sa
vedel zorientovať, ako sa mu darí a či postupuje správnym smerom. Okrem
tohoto počítadla, pribudlo v hre ešte niekoľko úprav v kóde (hlavne
opravy chýb nových funkcií, ktoré vznikly posledný mesiac) a taktiež už
existuje grafika pre štyri miestnosti! A táto nová grafika vyzerá
naozaj vynikajúco - malá ukážka by sa mohla objaviť na tejto stránke už
behom nasledujúcich pár dní. 16.októbra 2011 - Systém dialógov je kompletný (nová verzia 0.2.1) Dialógy
sú (aspoň podľa mňa) veľmi dôležité pre textovú dobrodružnú hru. A je v
celku jedno, či ide o poctivú adventúru (v mojich očiach hra, ktorá
okrem rozprávania príbehu obsahuje taktiež logické hádanky a
"hlavolamy"), alebo o interaktíívnu fikciu (v podstate to isté, len bez
hádanok a podobných mechanizmov). Dialógy prezrádzajú mnoho o tom, aká
postava je, ako reaguje a podľa slovníka ktoý používa je jednoduchšie
zaradiť ju - odkiaľ pochádza, či aký typ človeka to je. A ja som veľmi
rád, že po rôznych obchádzkach, ako dostať dialógy do hry, som konečne
naprogramoval základné funkcie pre vedenie dialógov, ktoré poskytnú
hráčovi lepšie možnosti pre sebavyjadrenie, a lepšie možnosti pre mňa,
ako rozprávača príbehu. Kým v hre "Kráľovstvo červených stromov" boli
dialógy vyrozprávané lineárnym spôsobom, tentokrát má hráč možnosť
ovplvňovať dialóg a rozvíjať ho. V
nebojácnej Martine ide len o začiatok - nebudú tu žiadne veľké dialógy
(tie sa objavia až v ďalšej hre), ale verím, že už len tento "základ",
ktorý som práve dokončil, spestrý výslednú hru. 29.septembra 2011 - NPC postavy ožívajú (nová verzia 0.2.0) Nová
verzia hry je na svete a prináša veľmi podstatnú novinku. Konečne je v
hre možné stretnúť aj NPC postavy, s ktorými sa dá
porozprávať! Konečne sa objavuje aj prvá známka "grafickej úpravy"
a v najbližšej dobe ešte uskutočním "testy farebnosti", ktoré
definitívne zamerajú grafický štýl. Programovanie nových súčastí enginu
momentálne prebieha svižne a v krátkej dobe by sa mohla
objaviť dalšia verzia. Vyskytli sa však menšie komplikácie s
kompiláciou enginu pod linuxovými OS, čo je aj dôvod, pre ktorý sa
stále neobjavila nošia verzia hry "Kráľovstvo..." pre linux. Dúfam, že problémy čoskoro odstránim.
15.septembra 2011 - Projekt sa dostáva do "Alpha štádia" (nová verzia 0.1.3) Dokončil
som hlavné práce na intre/outre hry, takže celý projekt sa posunul na
ďalšiu úroveň. Ako v prípade mnohých textov predtým, ani tentokrát
nejde o finálnu podobu, takže menšie úpravy ešte čakajú aj "úvod a
záver hry". Nasledujúca verzia už bude patriť do Alpha štádia, čo
znamená, že sa pomaly púšťam do programovania nových prvkov a že prvé
screenshoty snáď už nie sú ďaleko.
5.septembra 2011 - Hlavné scriptovanie je hotové (nová verzia 0.1.2) Letná
dovolenka sa skončila a mne sa podarilo potiahnuť tento projekt do
ďalšej verzie. Hlavné scriptovanie hry je dokončené. Je teda možné hru
hrať a vyhrať a vyskúšať si väčšinu logických záľudností, ktoré som
implementoval. Zostalo však niekoľko menších drobností, ktoré vyladím
behom ďalšieho vývoja. Hra taktiež na viacerých miestach obsahuje
alternatívne spôsoby riešenia (logických) problémov, ktoré tiež nie sú
nascriptované všetky. Práca so scenárom teda stále pokračuje. Nová
verzia je hotová už niekoľko dní (od 23. augusta), ale od toho času som
mal pauzu, takže do ďalšej verzie sa púšťam až tieto dni. Ponúkam tiež
prvú ukážku textov, ktoré budú použité v hre:
(miestnosť, v ktorej hlavná postava začína)
Nachádzaš sa vo svojej izbe, ktorú už hrdo nenazývaš detskou izbou, ale svojim "hniezdom". No stav izby vypovedá o niečom inom - dominantou tvojho sveta je posteľ, patrične obložená plyšovými hračkami a obklopená obľúbenými značkovými topánkami, za ktoré by sa nemusela hambiť ani Nora Mojsejová. Zo steny na teba pozerá neokrôchaná tvár akéhosi pubertálneho speváka a okrem haldy šminiek, ktoré akoby sa potulovali po izbe v tématických skupinkách, vidíš aj kopu kníh a zošitov zo školy, čo v tebe vyvoláva ľahké pocity nevoľnosti. 20.júl 2011 - Nová verzia 0.1.1 Táto
pre-alpha verzia prináša hlavne nascriptovanie a všetky popisy
predmetov. Teraz bude nasledovať zložitejšia časť - naskriptovať
udalosti a doladiť scenár. 7.júl 2011 - Prvá pre-alpha verzia Po
pomerne dlhom zdržaní som sa prepracoval k prvej pre-alpha verzii hry,
ktorá je už spustiteľná. Zdržanie bolo spôsobené rôznymi problémami
týkajúcimi sa herného enginu, a rôznymi fixami, ktoré bolo z toho
dôvodu treba urobiť v hre "Kráľovstvo...".
Našťastie, všetky technické problémi boli vyriešené a dokonca sa mi
podarilo skompilovať engine aj na systéme FreeBSD, čo mi dodáva na
optimizme. Herný engine bol teda značne vylepšený, a tak konečne môžem
pracovať na samotnej hre. V týchto dňoch by sa mohla objaviť aj druhá
pre-alpha verzia, nakoľko práve skriptujem predmety a vypilujem
scenár...
15.jún 2011 - Texty miestností sú hotové, skriptovanie je v plnom prúde Dostávam
sa k ďalšiemu kroku vývoja, ktorý (aspoň orientačne) ododnes môže
sledovať každý, vďaka nasledovnému linku, ktorý je už aj v hornom menu.
(Stav vývoja) Hoci podľa ukazovateľa by sa
mohlo zdať, že vývoj napreduje pomaly, dovolím si nesúhlasiť. V zásade,
takmer vždy pracujem na viacerých veciach súčastne a niektoré "kroky"
sú takmer nerozlíšiteľné. Takže môžem len skonštatovať, že všetko
prebieha zatiaľ hladko a o poznanie rýchlejšie, než pri predošlej hre. Trochu
nepríjemnejšia je informácia, že zatial ani web, ani hra neobsahujú
žiadnu grafiku, ale verím, že už je na ceste. Taktiež sa zdá, že
Lazarus má určité problémy na MacOS aj FreeBSD, takže dočasne sa musím
vzdať myšlienky , že by hra fungovala (natívne) pod týmito OS.
6.jún 2011 - Prvý mesiac vývoja Týmto dňom je tomu jeden mesiac, čo som sa pustil do písania tejto hry. Vývoj prebieha naozaj rýchlejšie než u hry "Kráľovstvo...", ale ešte to samozrejme nejakú chvíľu potrvá. Každopádne, po mesiaci je stav nasledujúci: Scenár
(aj keď nie úplne finálny) je hotový a za posledné dni som napísal
texty asi na polovicu všetkých miestností v hre. Zvyšné popisy by mohli
byť hotové behom týždňa až víkendu. Pri troche šťastia by mohli
pribudnúť aj prvé obrázky k hre a to tiež v priebehu týždňa. Samotný
herný engine je momentálne "revidovaný" - na hlavnej stránke
(charybdis.sk) je možné stianuť si (novú) konzolovú verziu 1.1 a čo
nevidieť by mohla pribudnúť aj v1.5. Nová verzia 1.6, ktorá by mala
poháňať aj Nebojácnu Martinu,
je práve v okamžiku, keď na ňom začínam pracovať. Zo schválených
upgradov by mala napríklad pribudnúť možnosť editácie NPC postáv,
dialógov, či počítanie hráčovho "score". A to nie je všetko...
17.máj 2011 - Noví ľudia sa pridali k tímu Práce na hre sú v plnom prúde. Mapa celej
hry už existuje a momentálne stále pracujem na scenári. Okrem toho
existuje už aj „roadmap“ pre projekt. Najbližšie dni, hneď po dokončení
portovania hry „Kráľovstvo červených stromov“, sa pustím do upravovania enginu
a jeho rozširovania. Oveľa dôležitejšia správa však je, že sa mi podarilo
získať „do tímu“ dvoch spolupracovníkov, ktorý by mali pomôcť s hudbou a grafikou,
čo by mohlo významne urýchliť prácu na hre. Dúfam, že prvá alpha verzia hry
uzrie svetlo sveta ešte pred júlom.
6.máj 2011 - Založenie projektu Týmto
dňom sa oficiálne púšťam do vývoja hry Nebojácna Martina. Pevne verím,
že prebehne podstatne rýchlejšie než vývoj mojej prvej dobroužnej hry
(Kráľovstvo červených stromov), vzhľadom na to, že engine hry je do
značnej miery hotový a že som upravil svoje "vývojarske" postupy tak,
aby som pracoval efektívnejšie. V hre by ani nemalo byť toľko grafiky
ako v spomínanej predošlej hre, takže verím, že kompletná hra uzrie
svetlo sveta v priebehu tohoto roku. Okrem tejto hry však pracujem aj
na ďalších veciach a času nie je mnoho, takže nemôžem zaručiť, ako
rýchlo bude vývoj prebiehať. Každopádne, mnoho myšlienok k hre je už
spísaných a existuje aj pomerne prepracovaný plán na prvé dve
"kapitoly" hry, z celkového počtu (asi) štyroch. Jedna z vecí, ktoré
ešte rozhodnuté nie sú, je aj použitie grafiky - buď urobím hru čisto
textovo, alebo bude obsahovať ručne kreslenú grafiku, alebo budú
použité digitalizované fotografie (alebo video). |